کلینیک آلرژی اصفهان

دکتر محمود توسلی

خانه آلرژی غذایی و دارویی(شوک آنافیلاکسی)

آلرژی غذایی و دارویی(شوک آنافیلاکسی)

تعریف آلرژی های دارویی

آلرژی دارویی به صورت واکنش فوری به تزریق یا خوردن دارو بین ده دقیقه تا دو ساعت از مصرف دارو گفته میشود که به صورت کهیرو خارش،تنگی نفس و علایم شوک آنافیلاکسی خود رانشان میدهد و میتواند بسیار خطرناک و حتی کشنده باشد.

بیشترین علت این نوع آلرژی  مسکن ها و آنتی بیوتیک ها می باشند.

لذا بیمار درصورت وجود یکبار حساسیت به یک دارو باید به پزشک آلرژیست مراجعه کند. تا با تست های مخصوص نوع داروهای حساسیت دهنده در وی شناسایی شود تا از آنهاپرهیز نماید.

البته در موارد خاص در صورت لزوم می توان حساسیت زدایی دارویی را انجام داد که بایستی حتما زیر نظر پزشک آلرژیست و در مرکز درمانی مجهز انجام شود.

نوع دیگری از آلرژی های دارویی به صورت تاخیری بوده و بعد از24-48 ساعت از مصرف دارو به صورت کهیر و خارش خود رانشان میدهد. دراین موارد برای تشخیص می بایست سه هفته پس از قطع داروهای مورد ظن ، تست پچ دارویی انجام شود.

آلرژی دارویی

حساسیت به آسپرین

یکی از موارد بسیار مهم آلرژی دارویی ، آلرژی به آسپرین و مسکن هایی همچون بروفن(ژلوفن)، دیکلوفناک، پیروکسیکام، ملوکسیکام، ایندومتاسین، مفنامیک اسید، ناپروکسن و کتورولاک می باشد.

که به صورت کهیر و خارش و یا در موارد خاص به صورت تنگی نفس و علایم شوک آنافیلاکسی (شوک حساسیتی ) خود رانشان دهد. این حالت حساسیت به مسکن ها بیشتر در افراد مبتلا به آسم و سینوزیت و پولیپ های عود کننده بینی دیده می شود و با تست چالش آسپرین میتوان آن را تشخیص داد و با حساسیت زدایی آسپرین میتوان هم آسم بیمار را تا حدود زیادی درمان و کنترل کردو هم از عود پولیپ ها جلوگیری کرد .

دارویی
کلینیک آلرژی اصفهان از معدود مراکز درمانی کشور است که این روش تشخیصی و درمانی در آن انجام میگردد.